Przegląd Cyfrowej Biblioteki Narodowej Polona/Blog

Bill Domonkos, autor eksperymentalnych filmów i animacji, którego prace pokazywane były na festiwalach filmowych, w kinach, galeriach i muzeach na całym świecie, w swoich działaniach łączy animację cyfrową 2D i 3D z efektami specjalnymi. Wykorzystuje również przetwarzane przez siebie stare nagrania i inne materiały archiwalne. Prace Domonkosa można zobaczyć na jego Tumblr-blogu, Facebooku i stronie autorskiej, a – co najważniejsze – robi on również animowane gify na podstawie fotografii i grafik z Polony. Przedstawiamy wybór naszych ulubionych.

 

Kurtaczek (najpewniej Erythropitta kochi) określony jako „Merle des Philippines”, Georges-Louis Leclerc de Buffon, Histoire naturelle des oiseaux, tome quatriême, A Paris: de l’imprimerie royale, 1777.

Benedykt Jerzy Dorys, Portret Marii Gorczyńskiej z flakonikiem perfum „Amour amour” firmy Jean Patout, 1930 r.

„Zalety i wady ciała kobiecego”, Anna Fischer-Dückelmann, Kobieta lekarką domową…, Wiedeń 1912.

Oblicze Chrystusa z krucyfiksu w bazylice św. Stanisława w Wilnie, pocztówka, przed 1939 r.

Polowanie, litografia, po 1826 r.

Benedykt Jerzy Dorys, Portret mężczyzny w szaliku i płaszczu z podniesionym kołnierzem, 1933 r.

Zobacz także

Urna ze spopieloną książką

Urna

Urna to oczywiste memento, ale także zobowiązanie, wyzwanie. Nie tylko dla bibliotekarzy, ale również dla darczyńców Biblioteki Narodowej, dla czytelników. Konkret obok którego nie można przejść obojętnie.


Oko nicości

Poraża mnie myśl, że w poszukiwaniu znaczenia tej garści popiołu wypada odwrócić perspektywę, w której patrzymy na oko i próbujemy domyślić się twarzy, czaszki, istoty zamysłu tego, co się stało.


Jak czytać Bogurodzicę?

Nie dysponujemy nagraniami ze średniowiecza, ale dzięki badaniom nad historią języka polskiego i dziejami zmian fonetycznych możemy podejmować próby rekonstrukcji tego, jak mogły brzmieć najstarsze polskie teksty w czasach, gdy je spisywano.


Ogród wiedzy, część XIV

Gdy pewnego dnia Dżahandar ustrzelił na polowaniu antylopę, Hormoz pochwalił mu się, że posiada magiczną umiejętność, która pozwala mu przenieść swoją duszę w każde inne ciało. Dodał, że jeśli Dżahandar ma taką chęć, może nauczyć go tej sztuki…